Håkan for dummies.

Jag fullkomligt avgudar Håkan Hellström och blir alltid lika förvånad som besviken när folk i min omgivning inte förstår hur man överhuvudtaget kan lyssna på honom. Faktum är att det inte handlar om rena toner eller den bästa sångrösten, utan om känslan. Att lyssna på hans röst och urskilja smärta, ångest, saknad, glädje och extrem lycka på samma gång. Att veta hur jävligt han har haft det och hur bra det trots allt har blivit.

Håkans låtar är finurliga berättelser, sagor om det som varit och det som komma skall. De flesta saknar den traditonella uppbyggnaden med vers - refräng - vers - refräng. De har en början och ett slut, och de vill få fram ett budskap. Om du lyssnar på texterna kan du känna du igen dig i hans ord om hjärtslitande kärlek, vänner som alltid betyder mer än allt i hela världen och historier om hur han blev den han är i dag. Ibland kan du bara skratta dig lycklig över hur mycket bättre ditt eget liv har varit och hur lite jävlighet du har upplevt.

När man verkligen börjar lyssna och riktigt höra musiken inser man snart att den är bra mycket smartare än de senaste hitsen på Rix FM. Med låtar som börjar där nästa tar vid och textrader som återkommer i fler än en låt med helt olika innebörder får Håkan ett djup som sällan ses i dagens hitvarningar och försök att tjäna snabba pengar.

Man kan inte kräva att alla ska gilla en så speciell röst som bäste herr Hellströms, men man borde kunna tvinga folk att uppskatta honom för den enormt skickliga musiker han är. De som inte inser det är helt enkelt inte lika intelligenta som hans texter. Jag önskar mig mer Håkanacceptans och mindre dumhet åt folket.

Kommentarer
Postat av: arnemar

hade detta varit facebook så hade jag klickat på "gilla"-knappen

2009-04-16 @ 01:29:43
Postat av: Frida

de hade jag me gjort :) saknar dig alla redan vännen, längtar tills vi ses igen :)

Postat av: Frida

Klart ni hade. :)



Aww, snäckan, saknar dig också.

2009-04-16 @ 20:52:34
URL: http://mittlivsomfrida.blogg.se/
Postat av: Johan

Vet inte hur mycket du har sett av den dubbla Star Wars-triologin men i Star Wars Epiosode IV: A New Hope utspelar sig en scen i rymdhamnen Mos Eisley på planeten Tatooine. Den utspelar sig på en bar som heter Mos Eisley Cantina och där spelar ett band som heter Figrin and the Modal Nodes. Där snackar vi musik - Håkan Hellström är verkligen en löjeväckande amatör jämfört med Figrin (...).



Bjuder på en Spotify-länk till dem. Tacka mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0