I'm not sleeping (som Counting Crows-låten så passande heter)

Du vrider och vänder. Du försöker blunda, men ögonen vill inte sluta sig. Hur du än placerar kroppen är det något som inte känns bra. En knöl här, ett veck där. Du är för varm. Du fryser. Du försöker tvinga hjärnan att slappna av. Varje del av ditt medvetande, varenda liten cell, försöker förgäves ropa "bli trött då!", men resten av kroppen har plötsligt blivit antingen dövstum eller bara fruktansvärt ignorant.

Till slut tittar du på klockan, och börjar räkna på hur många timmar du kommer sova om du somnar nu, precis nu. Du hittar på undanflykter för att försöka lägga band på paniken. "Fem timmar är ändå ganska mycket sömn, och om jag somnar precis i den här sekunden kommer jag hinna sova fem timmar och TIO minuter. Då har jag ändå sovit mycket" rationaliserar den trötta, men ändå så oändligt pigga, hjärnan. Sakta men säkert inser du att du antagligen inte kommer somna alls.

Känner du igen dig? Hur många nätter i veckan ligger du klarvaken och stirrar rakt ut i mörkret utan ett enda spår av trötthet i kroppen? Vad sjutton gör man åt det?

Jag har läst vartenda sova-bra-tips som finns, tror jag. Ät inte precis innan du somnar, gå inte och lägg dig hungrig, motionera inte för sent på kvällen, motionera för att bli trött, räkna får, gör en monoton rörelse med händerna, om du inte somnar - gå upp, om du inte somnar - ligg kvar, ha kallt i rummet, ha varmt i rummet, drick te, undvik koffein och så vidare i all oändlighet.

Anledningen till att jag inte kan somna är rätt och slätt att jag är på tok för pigg alldeles för sent på kvällarna. Jag ligger inte och ältar problem, hänger upp mig på saker eller stressar om måsten. Nattmänniskor kallas väl folk som jag, och jo tack, det har jag också förstått att jag är. Har någon ett vettigt (eller helt jäkla galet) tips på hur man somnar snabbt och effektivt? (Gärna något som inte innefattar gummiklubbor eller bedövningsmedel för hästar).

Kommentarer
Postat av: Andrée

hehe, ptja. jag är inte mycket av en sovare heller. senast idag hade jag lite problem med det, som tidpunkten för detta inlägg kanske kan bevittna. men jag har ett par grejor jag brukar göra för att undvika sömnlöshet (jag har trots allt sovit en stund inatt!).



1, ut och gå en runda i mörkret (kanske inte det bästa alternativet för dig)

2, förbered kroppen på vad som komma skall - ligg i soffan ett par timmar innan du ska sova och blunda, lyssna på tv:n, rensa huvudet etc.

3, att läsa stimulerar ibland hjärnan hos folk och får igång tankeverksamheten (istället för att ha motsatt effekt och bli trött, sömnig)... se till att ha läst i god tid innan du lägger dig



annars vet jag inte, men oftast fungerar något av alternativen för mig. :)



tjohej!

2009-01-19 @ 05:30:18
Postat av: Staffan

Sjukt välbeskrivet! Det är ju faktiskt PRECIS så man känner sig. I höstas jobbade jag på ett fårslakteri i norge, och stod som första man på "bandet", vilket gjorde att jag hade ett visst ansvar för att hålla koll på hur många djur som kom in till avlivning. Fåren kom från olika gårdar i olika stora partier, och storleken på varje parti var angiven på en lapp som hängde runt örat på första djuret i varje grupp, och så fort jag tagit livet av detta djur knappade jag in på en sån där klick-klick-räknare hur många just samma siffra som jag nyss läst. Hur märkligt det än låter så blev det ganska tråkigt och enformigt efter några veckor eftersom vi avverkade i runda slängar 1000 djur per dag, så en gång fick jag för mig att jag verkligen räkna fåren i huvet, för att kontrollera att den angivna siffran verkligen stämde. Djuren kom med ungefär 20 sekunders mellanrum, så det gick ganska sakta att räkna dem, vilket förmodligen var anledningen till att jag inte klarade av mer än 7-8 stycken innan jag faktiskt hamnade i en brutal gäsp-attack. Jag blev jättetrött och insåg att jag faktiskt var tvungen att sluta "räkna får" för att inte tvärsomna där jag stod. Så jag rekommenderar starkt att räkna får :D



Dock något som är lite mer applicerbart i ett mörkt sovrum, där man inte känner för att tvätta bort koagulerat fårblod varje morgon, är att vi en mp3-spelare eller en dator lyssna på P3-dokumentärer. Finns att ladda ner som pod på http://www.sr.se/p3. Det fina med dem är att de flesta är sjukt intressanta, men samtidigt monotona och långa, så att även om man inte somnar av dem, får man ut något nyttigt av att ligga och lyssna. Om du dock vill somna direkt rekommenderar jag den om Svenska Hackers på 90-talet. SJUUKT seg är den!

2009-01-19 @ 11:36:02
URL: http://starrax.bowinc.se
Postat av: Frida

Andrée: Tack för tipsen, får prova det (förutom mörkerpromenaden då, misstänker att den kommer gör mig piggare snarare än trött).



Staffan: Ja, just det ja, när du jobbade på fårrikets Auschwitz. :P Får kanske prova fårräknandet då, även om de inte kommer på löpande band här direkt.

2009-01-20 @ 23:11:42
URL: http://mittlivsomfrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0