Vintervackert.

Jag vet att det är för kallt. Jag vet att det har snöat för mycket och jag är mycket väl medveten om att våren är lika försenad som SJs tåg. Jag förstår att ni tröttnar på slask, halkande och moddiga cykelvägar. Men vet ni hur vackert det är i gryningen sådana här dagar?

Himlen är blekt blå och kastar en kall, ljuslila glans över snön. Det är sådär oändligt ljust att man inte riktigt kan förstå det. Alla träd som har lyckats skaka av sig snötäcket är täckta av frost. Allt är krispigt vitt och gnistrande. Ingen kommer undan kylan och det känns nästan som att tiden står stilla. Faktum är att man önskar att den gjorde det, bara så att man hann ta ett till andetag av februariluften som är så obeskrivligt frisk klockan sju på morgonen.

Sedan kommer den där bussen som man fruset har stått och väntat på, och den knakande snön under skorna smälter direkt när man går på. Det rinner längs golvet, vägsalt och grus fastnar överallt och det mesta är blött, slaskigt eller bara otroligt grått. Man glömmer bort det där underbart vackra man var så fascinerad av alldeles nyss och stämmer in i klagosången om vintern.

Glöm inte bort att tänka på hur fantastisk snön är, hur glada vi ska vara att det är en riktig vinter för en gångs skull och hur hela kroppen bubblade av lycka när den första snöflingan föll...


Kommentarer
Postat av: Blaskagg

Folk har kort minne och älskar att klaga. Skönt med motvikter.

2010-02-27 @ 14:43:02
URL: http://blaskagg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0